بخشنامه های مالیاتی

احکام مالیاتی قانون بودجه سال 1387

1177

احکام مالیاتی قانون بودجه سال 1387


شماره: 52863/210

تاریخ: 03/06/1387

پیوست:
 
بخشنامه
 
038
87
بودجه سال 87
ب
 
مخاطبین
ادارات کل امور مالیاتی
موضوع
احکام مالیاتی قانون بودجه سال 1387
مواردی از مقررات تبصره های قانون بودجه سال 1387 کل کشور که متضمن احکام مالیاتی است جهت اطلاع و اجرای مفاد آن به شرح زیر ابلاغ می گردد.
جزء الف بند 7: وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذی رابط مکلف است ارزش نفت خام تولیدی ناشی از میدان های نفتی ایران توسط آن شرکت و شرکتهای تابعه و وابسته و نیز نفت خام تولیدی ناشی از عملیاتی نفتی پیمانکاران طرف قرارداد را پس از وضع و کسر معادل شش درصد 6% از ارزش نفت خام تولیدی به عنوان سهم آن شرکت، معادل نودو چهار درصد(94%)( بقیه ارزش نفت خام) را به حساب بستانکار دولت( خزانه داری کل کشور) منظور و به شرح مقررات این بند با دولت(خزانه داری کل کشور) تسویه حساب نمایند.
معادل سیزده درصد(13%) ارزش نفت خام تولیدی که به حساب بستانکار دولت منظور می شود به ترتیب معادل پنج درصد (5%) و هشت درصد (8%) به عنوان مالیات عملکرد سال 1387 و سود سهام علی الحساب دولت بابت عملکرد سال یاد شده، قابل احتساب و ثبت در دفاتر وزارت نفت از طریق شرکت های دولتی تابعه ذی ربط به حساب های مربوط می باشد.
 
جزء د بند 7: در راستای بودجه عملیاتی، وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذی ربط موظف است موافقتنامه طرح های سرمایه ای از محل سهم خود را از درصد پیش گفته و سایر منابع با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مبادله و گزارش عملکرد تولید نفت و گاز را به تفکیک هر میدان در مقاطع سه ماهه به سازمان مذکور ارائه نمایند.
چنانچه مبلغ مالیات عملکرد وزارت نفت از طریق شرکت های دولتی تابعه ذی ربط در سال 1387 طبق مقررات قانون مالیاتهای مستقیم و اصلاحیه های آن و قوانین مربوط، بیشتر از مبلغ منظور شده در ردیف 110106 قسمت سوم این قانون باشد مبلغ مازاد قابل قبول خواهد بود.
جزء ح بند 7- تمامی سود خالص( سود ویژه) وزارت نفت از طریق شرکت های دولتی تابعه ذی ربط پس از کسر پرداخت های مذکور در جزء (الف) این بند به منظور تأمین منابع لازم برای انجام هزینه های سرمایه ای شرکت یاد شده( مندرج در پیوست شماره(2) این قانون) قابل اختصاص و پس از قطعی شدن مبالغ مربوط با تصویب مجمع عمومی آن شرکت و مراجع قانونی ذیربط حسب مورد به حساب اندوخته های قانونی و افزایش سرمایه دولت در آن شرکت منظور می شود. چنانچه درآمدهای حاصل از صادرات مایعات و میعانات گازی و درآمد حاصل از نفت خام صادراتی( سهم شرکت) طی سال 1387 بیشتر از مبالغ محاسبه شده در جداول این قانون باشد، مازاد درآمدهای یاد شده پس از کسر بازپرداخت تعهدات بیع متقابل و وضع کسورات قانونی شامل مالیات و چهل درصد (40%) سهم دولت از سود تنها می تواند در طرحهای سرمایه گذاری بالا دستی نفت و گاز هزینه شود.
جزء ک بند7: در سال 1387 کلیه قوانین و مقررات خاص و عام مغایر با این بند از جمله تبصره(38) دائمی قانون بودجه سال 1358 ملغی الاثراست و روابط مالی و حقوقی فیمابین دولت(وزارتخانه موسسات دولتی) و وزارت نفت از طریق شرکت های دولتی تابعه ذیربط در مورد دریافت سود سهام و انواع مالیات ها و عوارض صرفا طبق احکام مقرر در این بند و همچنین احکام مربوط به مالیات های مقرر در این قانون، قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه 1366و اصلاحیه های بعدی آن و قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری عوارض و سایر وجوه از تولید کنندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی مصوب 1381 خواهدبود و پرداخت هر مبلغ دیگر توسط وزارت نفت از طریق شرکت های دولتی تابعه ذیربط که طبق مقررات قانونی وضع می شود در بدهکار حساب دولت (خزانه داری کل کشور) موضوع جزء(الف) این بند منظور می شود.
بند10: کلیه شرکتهای دولتی و بانکها که در پیوست شماره(3) در بودجه سال 1387 آنها سود ویژه پیش بینی شده است مکلفند در هر ماه معادل یک دوازدهم مالیات پیش بینی شده سال 1387 خود را( شامل مالیات عملکرد نفت) بابت مالیات عملکرد سال 1387 به صورت علی الحساب به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند تا به حساب درآمد عمومی منظور شود.
بند12- کلیه شرکتهای دولتی و بانکها و شرکتهای بیمه دولتی به استثنای سازمان بیمه خدمات درمانی و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح مکلفند در سال 1387 علاوه بر پرداخت مالیات بر درآمد عملکرد سال 1386 حداقل چهل درصد(40%) سود ابرازی(سود ویژه) سال 1386 خود را به حساب درآمد عمومی واریز نمایند.
به موجب بند2 بودجه به دولت اجازه داده می شود درآمدها و سایر منابع عمومی موضوع این قانون را به شرح عناوین و ارقام مندرج در جدول شماره(6) پیوست شماره(2) این قانون با رعایت قوانین و مقررات مربوط در سال 1387 وصول و هزینه و تملک دارایی های سرمایه ای و مالی وزارتخانه ها و موسسات دولتی و همچنین کمکها و سایر اعتبارات را به شرح عناوین و ارقام مندرج در جداول این قانون و … تعهد و پرداخت نماید.
به موجب شماره طبقه بندی 110501 مالیات بر فروش فرآورده های نفتی- مالیات بر بنزین به میزان 20درصد قیمت مصوب فروش به موجب شماره طبقه بندی 130103سود تکلیفی شرکت سهامی ارتباطات سیار- وصول ماهانه یک دوازدهم
به موجب شماره طبقه بندی 120405 نیم درصد درآمد مشمول مالیات بانکهای کشور(موضوع قانون تهیه مسکن برای افراد کم درآمد)
 
محمد قاسم پناهی
 
 
مواد قانونی وابسته
 بودجه سال 87…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *