قوانین وابسته مالیاتی, دیوان عدالت اداری

بطال ماده 2 آئین نامه نحوه اعطایی تخفیف های مالیاتی به آزادگان ضمیمه تصویب نامه 81/3/25

3 9 15

بطال ماده 2 آئین نامه نحوه اعطایی تخفیف های مالیاتی به آزادگان ضمیمه تصویب نامه 81/3/25


شماره:دادنامه 351
تاریخ:07/11/1380
پیوست:
 
کلاسه پرونده:80/192
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی: آقای علی زمانی.
 
موضوع شکایت وخواسته: ابطال ماده 2 آئین نامه نحوه اعطای تخفیف های مالیاتی به آزادگان.
مقدمه: شاکی طی شکایت نامه تقدیمی اعلام داشته است، ماده 19 قانون حمایت از آزادگان (اسرای آزاد شده) بعد از ورود به کشور مصوب 1368 وزارت امور اقتصادی ودارایی را مکلف می دارد به آزادگانی که با مشکل مالیاتی مواجه هستند معافیتی با تخفیف 50% مالیاتی اعطاء نماید. لیکن هیأت وزیران در جلسه مورخ 8/8/1370 در اجرای مواد 17-19و 20 قانون حمایت از آزادگان آئین نامه ای مبنی بر نحوه اعطای تخفیف های مالیاتی را تصویب نمود که در ماده 2 این آئین نامه ذکر شده که هر یک از آزادگان از پرداخت 50% کل بدهی مالیاتی خود مربوط به سال آزادی وسال های قبل از آن معاف می باشد. در صورتی که آزاده با مشکلات مالی مواجه باشد وتشخیص آن هم با ممیز کل مالیاتی ذیربط می باشد از این اعطای قانونی بهره مند گردد.در حالی که طبق ماده 19 قانون اعطای تسهیلات برای آزادگان وزارت امور اقتصادی ودارایی مکلف است به آزادگانی که با مشکلات مالیاتی مواجه هستند معافیتی با تخفیف 50% مالیاتی اعطا نماید. این آئین نامه با اصل قانون مغایرت داشته چراکه مطابق آئین نامه هیأت وزیران معافیت مالیاتی را منوط به مشکل مالی دانسته است. با عنایت به مراتب مذکور ابطال ماده 2 آئین نامه  فوق الذکر مورد تقاضا است. معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 36698-6/9/1380 مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 46028/30 مورخ 7/8/1380 وزارت امور اقتصادی ودارایی وشماره 10532/11/س آ مورخ 14/8/1380 ستاد رسیدگی به امور آزادگان نموده است .
1- در نامه رئیس شورای عالی مالیاتی آمده است، اصولا شخصی که مشکل مالیاتی دارد طبعا با مشکل مالی نیز مواجه است وبالعکس. از سوی دیگر با تطبیق در مندرجات ماده 2 آئین نامه یاد شده مشاهده می شود که مفاد آن حتی متضمن تسهیلات بیشتر ومساعد تری نیز نسبت به آزادگان عزیز بوده به طوری که نسبت به بدهی مالیاتی سال آزادی وسال های قبل از آزادی آنان معافیت مالیاتی مربوطه بدون لزوم احراز شرط (مشکل مالی یا مالیاتی آنها) برقرار بوده که منطبق با ماده 19 مذکور است وصرفا در خصوص مالیات سال های بعد از آزادی، احراز شرط مذکور (مشکل مالی یا مالیاتی) پیش بینی ووضع شده است. بنا به مراتب فوق مغایرتی بین ماده 2 آئین نامه یاد شده با ماده 19 مذکور استنباط نمی شود. 2- معاون طرح وبرنامه ستاد رسیدگی به امور آزادگان نیز در خصوص شکایت مذکور اعلام نموده است، ماده 19 از جمله مواد صریح قانون حمایت از آزادگان است که وزارت امور اقتصادی ودارایی را مکلف به اعمال معافیت با تخفیف (نه تا تخفیف) 50% مالیاتی نموده واز آنجایی که برای سهولت اجراء آن اقدام به تدوین آئین نامه اجرایی گردیده نمی بایست اصل وروح قانون را مورد سوال وتغییر قرار می داد. وبه نظر می رسد تاکنون در اجرای این ماده کوتاهی گردیده است ومشکلات مالیاتی در ماده مذکور در  آئین نامه به مشکلات مالی تغییرشکل یافته که این امر نیز به نوبه خود سبب بروز مشکلات جهت آزادگان عزیز گردیده است. لذا ضمن تأیید درخواست آزاده مذکور پیشنهاد حذف ماده 2 آئین نامه نحوه اعطای تخفیف های مالیاتی به آزادگان مصوب 8/8/1370 به دلیل مخالفت با ماده 19 قانون حمایت از آزادگان مصوب 13/9/1368 مجلس شورای اسلامی رادارد. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی وبا حضور روسای شعب بدوی وروسا ومستشاران شعب تجدید نظر تشکیل وپس از بحث وبررسی وانجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می نماید
رأی هیأت عمومی
حکم مقرر در ماده 19 قانون حمایت از آزادگان بعد از ورود به کشور مصوب 1368 مصرح د راعمال معافیت با تخفیف 50% مالیاتی در باره آزادگانی است که با مشکلات مالیاتی مواجه هستند. نظر به تمایز معانی ومفاهیم مشکلات مالیاتی ومشکلات مالی در لفظ واصطلاح ماده 2 آئین نامه نحوه اعطای تخفیف های مالیاتی به آزادگان از جهت اینکه اعمال حکم مقرر در ماده 19 قانون فوق الذکر را به جای مشکلات مالیاتی منوط به وجود مشکلات مالی آزادگان اعلام داشته است مغایر هدف وحکم مقنن تشخیص داده   می شود وبه استناد ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری به جهت مذکور ابطال می شود.
 
دری نجف آبادی
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
 
مواد قانونی وابسته
 سابر قوانین…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *